Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 531

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 534

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 537

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 540

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 544

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 548

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 552

Deprecated: Function split() is deprecated in /var/www/sites/asen/pcw/procedures/class.Add.php on line 367

90% от потребителите на смартфони у нас са в София и областните градове

Над 57% от собствениците на смартфони в страната, използват Android устройства, а близо 82% потребителите на такива телефони използват предимно безплатни приложения, показва първото проведено у нас, проучване "Мобилните приложения като комуникационен канал.

23 април 2013
10887 прочитания
6 одобрения
0 неодобрения

Напоследък пазарните проучвания на тема смартфони и мобилни операционни системи има много, но повечето от тях касаят други пазари и наднационални региони, от които за родната действителност може да се съди само косвено. За това агенция Pragmatica заедно с digitribe (социалното звено на Publicis MARC Group) са решили да направят у нас първото по рода си проучване "Мобилните приложения като комуникационен канал", а вече са готови и с резултатите. Ето какви любопитни неща показват те:

Проучването, проведено сред 560 души, показва, че 64% от анкетираните използват смартфон. Извадката е квотна - по пол и възраст, като 29.2% от участниците са на възраст между 18 и 24 години, 35.1% са на възраст между 25 и 34 години, а третата представена група е на 35-44 годишните - 19.6%. По пол, проучването показва почти равномерно разпределение на смартфоните между мъже и жени.

Smarpthone user

Илюстрация: Shutterstock.com

Според събраните данни, потребителите, попадащи във възрастовата група 18-34 години,са най-активни в използването на смартфони. Над 90% от тях живеят в столицата и областните центрове на България и също толкова е делът и на потребителите, чиито домакинства имат доходи над 1000 лв. месечно. Мечтаният от рекламната индустрия таргет е оборудван със смартфон, който използва ежедневно, но не винаги по предназначение.

Един от основните изводи от проучването е, че над 57% от собствениците на смартфони у нас използват телефони, работещи с операционната система Android. На второ място по пазарен дял е iOS на Apple с далеч по-скромните 12% дял, а третата позиция е за Symbian на Nokia. Най-често използваната марка смартфони са Samsung с 35.7% пазарен дял, показва още проучването на Pragmatica. На втора позиция е Nokia с 17,8% пазарен дял, следвана от HTC с 14.5% от отговорите.

"Разликата между пазарните дялове на Symbian и Nokia на пазарите съответно на операционни системи и мобилни телефони може да бъде обяснена с недостатъчната запознатост на потребителите с операционните системи, които използват," смята Христо Ласков, лидер на digitribe. "Потребителите обичат да купуват завършени продукти, без да се интересуват от отделните им компоненти - например операционна система. Затова и около 15% от участниците в проучването твърдят, че използват "друга" операционна система," твърди той.

Smarpthone user

Илюстрация: Shutterstock.com

Въпреки не особено задълбоченото познание по операционни системи, обаче, потребителите използват активно Интернет през смартфоните си, показва анкетата. Около 56% от участниците в проучването твърдят, че използват неограничен пакет мобилен Интернет към тарифния си план. Други 28% казват, че използват WiFi точки за достъп до Интернет през мобилния си телефон.

Независимо какъв е типът достъп, обаче, над 69.6% от потребителите твърдят, че използват Интернет през смартфона си всеки ден. Други 11.3% са онлайн 3-4 пъти седмично, а едва 1,5% от собствениците на смартфони не използват устройствата си за достъп до мрежата.

Средното време, което собствениците на смартфони прекарват в Мрежата, също е впечатляващо. Най-голямата група от тях казват, че използват Интернет между 31 и 60 минути на ден - 24.1%. Около 9.5% от потребителите твърдят, че са онлайн през смартфона си средно между 61 и 120 минути всеки ден, а 8% използват над 2 часа мобилен интернет дневно.

Според проучването на агенция Pragmatica, социалните мрежи са най-често използваните мобилни приложения – независимо от мобилната платформа. Около 58% от потребителите използват социални мрежи през мобилните им приложения, а 25.9% от тях разчитат на мобилната версия на сайта на социалната мрежа.

Smarpthone user

Илюстрация: Shutterstock.com

Като цяло, използването на мобилни приложения е тотално доминирано от безплатните такива - близо 82% от анкетираните собственици на смартфони заявяват, че използват предимно безплатни приложения. Най-често използвани (и логично) са мобилните приложения на различните социални мрежи - Facebook, Twitter и т.н. - 71.4% от собствениците на смартфони. На второ място са новинарските мобилни приложения (56.3%), а на трета позиция са игрите (50% от собствениците на смартфони). Разликата между третата и четвъртата категория в класацията обаче е близка - 46.1% от собствениците на смартфони използват и музикални мобилни приложения. Въпреки третата си позиция при най-сваляните приложения обаче, игрите са втори по ползваемост - 54.5% от потребителите признават, че играят на мобилни игри.

Класическата реклама в мобилните приложения не е най-адекватният метод, показват още данните от проучването на Pragmatica. Според него над 33% от потребителите не харесват или са против идеята за реклама на марка в мобилно приложение. Но близо 54% от собствениците на смартфони признават, че са виждали реклама на продукт или услуга в мобилно приложение през последния месец. Въпреки това, 43.8% от потребителите признават, че никога не са кликали на подобна реклама. Но пък 41% коментират, че им се е случвало да потърсят допълнителна информация за продукт или услуга, чиято реклама са видели в мобилно приложение.

Сравнително голям е делът на потребителите (почти всеки трети), на които се е случвало да кликат на реклама в мобилните приложения по погрешка. Този факт, сам по себе си, е сигнал за агресивния подход, който понастоящем се демонстрира от рекламодателите, като по този начин се постига обратен ефект и рекламното послание "се натрапва" на представителите на целевата група. От друга страна, имайки предвид широко разпространения метод за формиране на цената на рекламните активности в мобилните приложения - Cost per click, трябва да се вземе под внимание фактът, че не винаги големият брой кликове е гаранция за висока ефективност на рекламната кампания в този комуникационен канал.

Накрая от агенцията предлагат следното заключение: очевидно е налице потенциал за развитието на мобилните приложения като комуникационен канал. В подкрепа на това твърдение е обстоятелството, че на 41% от потребителите, които са кликали на реклами в мобилни приложения, им се е случвало да потърсят допълнителна информация за рекламирания продукт/услуга в следствие на видяната реклама. Важно е, обаче, този комуникационен канал да се използва с професионализъм и уважение към потребителя. 

6 одобрения
0 неодобрения
Още от рубрика "Пазар и анализи"
КОМЕНТАРИ ОТ  
xD
16:09, 23 април 2013
Нормално да бъдат от София, то другите градове освен Варна и Бургас са мъртви.
1
одобрения: 0
pc01234
16:30, 23 април 2013
Писмо от мъртвец - до живите от София, Варна и Бургас.
2
одобрения: 4
xD
01:04, 24 април 2013
:D
3
одобрения: 0
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"90% от потребителите на смартфони у нас са в София и областните градове"



    

абонамент за бюлетина