- ICT Media: IDG.bg, PC World, Computerworld, CIO, CFO, Networkworld, Кариерна зона, Събития
- Бизнес: Капитал, Кариери, Регал, Градът.bg, Одит
- Новини: Дневник, Европа
- Развлечение: Бакхус
- In English: Bulgarian ICT Watch
Рекордно ниски нива отбелязват продажбите на магнитни хард дискове през първата половина на тази година – заради ниското търсене на персонални компютри и жестоката конкуренция от страна на все по-популярните, по-вместими и все по-достъпни твърдотелни устройства за съхранение (SSD). Царуващите в HDD сегмента корпорации Seagate Technology и Western Digital със сигурност се надяват на връщане на по-голямото търсене на тяхната продукция, но има и аналитици, които смятат, че ще се случи обратното – още по-слабо търсене на хард дискове през 2016-а. Пак по тяхното мнение в дългосрочен план на производителите на HDD техника ще им се наложи да намалят и цените на своите продукти.
Според оценките на Seagate и Western Digital, през първото тримесечие на 2015 г. глобалният пазар на хард-дискове е паднал до 125 млн. доставки, отбелязвайки намаление с 11,3 % спрямо последната четвърт на предишната година и с 10 % - спрямо Q1 2014. В същото време, агенцията TrendForce отчита за този период 3,5% годишен ръст и 23,18 млн. продажби в сегмента на твърдотелните дискове. През второто тримесечие картината за HDD пазара е още по-печална: данните на Seagate и Western Digital показват 111 млн. броя доставки. Това е с 20% по-малко от аналогичния период година по-рано и 11,2 % по-малко спрямо предходното тримесечие. А междувременно, през Q2 2015 продажбите на SSD носители са се увеличили с 2,9% спрямо първото тримесечие, достигайки 23,859 млн. броя.
Прочетете още: SSD срещу HDD: цените за 1GB може да се изравнят през 2016-а
Динамиката на пазара на хард дискове в периода 2010-2015 г. по оценките на Seagate и Western Digital
Това дава основания на специалисти като Джон Рой John Roy), аналитик от инвестиционната банка UBS, да смятат, че ситуацията няма да се промени през 2016 г., когато продажбите в HDD сегмента ще намаляват дори още по-силно, отколкото през тази.
В доклад за своите клиенти специалистът отбелязва, че очакванията на инвестиционната институция са за 10% съкращение в продажбите на хард дискове през следващите 12 месеца (при спад от над 6% за предишната година). “Търсенето на устройства за съхранение на данни расте, но това на РС намалява. Според прогностичните модели на UBS, през 2015-а броят на продадените РС устройства ще намалее с 8% в сравнение с 2014-а, а през 2016 г. годишният спад на този пазар ще е 2%”, разкрива аналитикът.
Въпреки очертаващото се намаляващо търсене, UBS не очаква цените на HDD устройствата да намалеят в близко бъдеще, тъй като 80% от пазара се контролира от двама големи играчи (Seagate и Western Digital), които не възнамеряват да гонят увеличение на дела си с намаляване на цените. Корпорацията Toshiba пък не може да произвежда повече от 22 млн. хард диска на тримесечие, затова не е в състояние нито да отхапе по-голямо парче от пазара, нито да влияе съществено на цените. Аналитикът Джон Рой обаче е на мнение, че в дългосрочен план HDD производителите ще бъдат принудени да намаляват и цените си – най-вече заради конкуренцията от страна на енергонезависимата памет, а и заради тази от страна на изгряващия нов клас устройства за съхранение, като тези базирани на 3D Xpoint паметите.