- ICT Media: IDG.bg, PC World, Computerworld, CIO, CFO, Networkworld, Кариерна зона, Събития
- Бизнес: Капитал, Кариери, Регал, Градът.bg, Одит
- Новини: Дневник, Европа
- Развлечение: Бакхус
- In English: Bulgarian ICT Watch
Що е то дигитализация и има ли почва у нас? Отговорът на този въпрос е неясен за мнозина, но независимо от това, въпросното явление има своите прояви и в нашата страна, където при това се приема доста добре. Разбира се, става въпрос за навлизането на новите технологии и електронните услуги в живота ни – нещо, което болшинството от българите приветстват. Това показват представените от MasterCard данни за България от фирменото проучване Impact of Innovation Study. To изследва влиянието на технологиите върху потребителите от 23 държави и техните нагласи към дигитализацията. Проучването е представително за страната ни и обхваща потребители с банкови сметки на възраст от 20 до 50 години, а ето и накратко какво установява неговото най-ново издание.
Според данните, 74% от българите са доволни от нивото на дигитализация в страната, а над 60% определят влиянието на иновациите като позитивно за обществото. Най-високи очаквания местните потребители имат към внедряването на иновативни услуги в бъдеще. 91% смятат, че все повече сфери от живота следва да бъдат дигитализирани, като най-често посочвани са здравеопазването (53%), обществения транспорт ( 51%) и образованието (49%).
Прочетете още: Картовите плащания са сигурни, вярват все повече българи
Веки трети българин ползва над 10 дигитални услуги и прекарва средно 5 часа дневно на мобилното си устройство, което ни нарежда на челно място в цяла Европа, информират още от MasterCard. Широката употреба на мобилни устройства е предпоставка близо 70% от сънародниците ни да посочат телефона като предпочитана алтернатива на картата за разплащания.
Данните от изследването сочат още, че 34% от българите биха използвали таблета си за разплащания, а 16% залагат на умните устройства като часовници и гривни. Биометричните данни като метод за автентикация на плащането не са непознати за българския потребител – пръстовият отпечатък е почти толкова често посочван (31%), колкото традиционния ПИН-код (33%).
От MasterCard припомнят, че България е първата страна на Балканите, в която компанията въведе плащането с мобилен телефон чрез NFC технология в началото на 2016 г., като услугата е достъпна на всички безконтактни ПОС-терминали. Тенденцията е постепенно да се дигитализират плащанията в публични сектори като обществения транспорт и образованието. Наскоро у нас, отново за първи път на Балканите, бе представено и решение, с което традиционната дебитна карта има функцията едновременно на платежен инструмент и на карта за метрото. Вследствие на нарастващия интерес на потребителите към електронната търговия и към покупките от местни онлайн търговци, MasterCard планира да представи скоро в България и своята платформа за дигитални разплащания Masterpass.